Sunday, December 16, 2012

Rainy day in Hyehwa

As we enter the Korea Central Backpackers, decoration in a living room, really awesome. And the room is quite small but it's comfortable for forth of us. Kami memilih bilik for female, 4 person and attach with the bathroom and total for a day around 80 000 won. Actually it cost 20 000 won per person and it still cheap and the place itself near to the nearest attraction. That's why I choose this place. Memandangkan ini merupakan hari pertama kami menjadi survivor so kami memulihkan tenaga dengan makan dan chit chat bersama Yong (owner of Korea Central Backpackers). Waktu aku membuat air nescafe, Yong memberikan kami sebungkus plastic yang mengandungi milo dan instant mushroom soup. Kata Yong, 'It left by the Malaysian people in early morning, maybe you can have this'. 'Oh, it's chocolate drink, you have to try this Yong as it really famous in Malaysia' sambil aku menunjukkan plastic milo pada Yong. Sambil makan, kitorang pun borak-borak la bersama Yong dan tetiba teringat pula aku, destinasi pertama yang kami nak pergi adalah Naksan Park (ala..tempat rooftop prince berlakon). So Yong pun menunjukkan peta dan tempatnya sangat dekat dengan hostel kami ni. Yeah...boleh pergi petang ni. Tapi.....kat luar tu hujan masih turun lagi. Ottokae??
Then we end up to recharge our battery by sleeping. Ya...tidur adalah cara terbaik untuk recharge semula tenaga. Lena nya tidur waktu hujan begini. Last-last aku sedar waktu tu dah pukul 4.30 pm. Tengok budak-budak ni lena lagi tidur. Bila la dorang nak bangun ni. Sambil menunggu Mun, Ida dan Nad bangun, aku pun memulakan survey tempat-tempat untuk di lawat. Internet dekat KCB ni memang daebak. Laju giler.
Last-last dorang ni semua bangun pukul 5 pm. Hujan still turun lagi. Then Nad tanya ' Nak pergi juga ke Naksan Park?'. ' Kita tukar agenda, kita gi shopping dekat Namdaemun beli sourvenir, nak tak? aku memberi cadangan. So kitorang pun sepakat untuk bershopping. Lepas semua bersiap, kami pun keluar dari KCBwaktu tu hujan renyai-renyai so boleh la kitorang meredah hujan. Kat mana pula nak cari subway ni? Aku pun membuka buku rahsia aku. Dari KCB ambil kanan then terus sampai jumpa Cafe Gurunaru di sebelah kiri. Then turn right, aku macam nampak signage subway tapi nak masuk celah mana?We end up pusing-pusing kat situ jer. Pastu kami decide nak beli payung dekat kedai mini Family Mart sebab takut hujan lebat.
hujan di Hyehwa
' Ajashi, olmayeyo? dengan confident aku bertanya sambil memegang payung. Pastu aku dah tak faham apa pulak pakcik ni cakap. Hehehehe...Last-last Nad yang translate' Satu payung ni harganya 5000 won (o chun won). Oh...baru faham.Keluar dari mart, kami cari lagi subway dan pergi tempat yang sama, then rasa pelik tengok orang ramai turun tangga. Bila kami turun...lorr...ni la subway...nama pun dah subway (bawah tanah), apsal kami tak notice benda ni dari tadi lagi. Hahahaha...
Selipar aku ni buat hal pulak. Time macam ni la rasa licin macam nak jatuh tergolek-golek. Dah berapa kali aku nak tersadung, nasib baik ada Nad. Terpaksa la aku berjalan pegang Nad. Dengan mengeluarkan kad T-money, kami touch aja kat sensor dan masuk di ruang menunggu train. Kami tunggu tak lama pun dalam 15 minit, train pun sampai. Dari Hyehwa ke Dongdaemun (line 4, exit 8) hanya 1 station saja dan tambang hanya 1050 won saja.
Sampai ke Dongdaemun, masalah pula nak mencari shopping complex Doota. Rupanya keluar dari subway, kami harus melintas jalan dan melintas jambatan sebab Doota ada di seberang sana. Waktu sampai di Doota, hujan lebat mencurah-curah. Nasib baik ada payung. Sampai di pintu masuk Doota, disediakan bekas plastic untuk payung. Wah...sesuatu yang baru bagi kami. Sebab dah tau selok belok dalam Doota, kami terus ke tingkat 5 untuk membeli souvenir. Tak sia-sia kami buat budget, banyak duit yang save waktu berbelanja. Waktu nak bayar dengar pula kekecohan yang berlaku di kaunter. Rupanya Mun.'Kenapa Mun''Payung Mun hilang la kak Mi, tadi rasa letak kat kaunter tapi ahjumma tu cakap tak ada'. Then we end up mencari payung Mun yang hilang. Memang tak jumpa. Mana lah Mun letak payung dia. Penat mencari, kami pun berhenti di Coffee Bean sebab hujan still lebat lagi di luar.
ikut instruction betul-betul
Lama sangat melepak, kami decide nak redah je hujan. Bila keluar tu Mun nak beli payung baru. So kami berjalan di luar market Dongdaemun. Payung yang ada kat pasar ni sangat mahal tapi Mun nak beli juga sebab hujan nanti basah. Bila kami keluar dari Dongdaemun market, baru jer Mun nak merasmikan payung baru, tiba-tiba hujan pun berhenti. Tergolek-golek kitorang gelak kat situ. Kesian Mun.
Sampai di Hyehwa, aku membeli sandal baru sebab tak tahan asyik nak jatuh jer. Susah nak jalan. Budak-budak ni asyik perli aku jer, jalan dengan pengantin. So dapat la sandal yang berharga 10 000 won (kalau kat Malaysia ni dah dapat sandal Vincci). Ahh....selesanya berjalan. Balik tu masuk jer KCB, kami bersapa dengan rakan baru dari Philippines. And waktu memunggah barang-barang yang kami beli, tiba-tiba 'Yeah dah jumpa payung....ala ada kat dalam palstik ni rupanya. Kesian ahjumma tu kena marah tadi'. Mun ni memang la, buat orang sakit kepala jer tadi cari payung dia.
sempat lagi pose

vanilla latte secawan....yummy


No comments: