Saturday, December 1, 2012

Berkhatan

1 December 2012

Kenapa lah hari ni kena kerja???sampai pukul 6 pulak tu...aishhh...memang mood '0' time-time camni. Tengah busy siapkan budget untuk tahun depan tiba-tiba Mar, call ajak tengok budak-budak kecik kena sunat. Kebetulan pula ada program berkhatan beramai-ramai di office aku. Pastu buat pulak kat lab nursing kawan aku so senang la nak menjengah and merayau kejap. Aku pun dengan Mar pergi la tengok, dari luar wad nursing dah dengar budak kecik jerit 'sakit...'. masuk je dalam ada pulak geng aku yang lain-lain dah sampai dulu. Tak sempat pulak aku nak tengok budak-budak kecik ni kena simbah air dan berkompang. Untuk sesi pertama khas untuk anak-anak staff then baru la anak-anak yatim. 
peralatan untuk berkhatan..tengok pon dah gerun

 Sambil tengok, kitorang tolong-tolong mana yang patut. Bila dah settle anak staff then baru anak-anak yatim. Kesian pula tengok, kecik-kecik berkhatan tapi tak der parents pula nak pujuk. Masa sorang student MA ni tolak anak yatim dari wheelchair ke katil, nampak sedih sangat muka dia. Sikit pun tak menangis tapi dalam hati budak tu tak tau la pulak....maybe sakit tapi malu nak nangis kot. Aku pon kesian,then bagi la dia makan ubat tahan sakit. Lepas tu datang pulak sorang anak yatim, yang ni kecik lagi maybe baru 6/7 tahun kot. Nampak la muka dia tengah menangis tapi sorok muka bawah kain pelekat. Ala...siannya..sedih pulak aku tengok. Memang tak boleh sungguh aku tengok keadaan yang sayu ni Aku pun pergi la kat budak kecik ni tanya 'sakit tak?'. Dia angguk je pastu sambung nangis tersedu-sedu. Aku pun bagi ubat then suruh dia rehat. Sambil tu mata dia memandang budak-budak lain yang ada parent. Ala....lagi sedih aku dibuatnya.
Bila tengok pegalaman sebegini aku rasa insaf sangat sebab masih ada parent lagi sampai lor ni. Tapi budak-budak ni, kecik-kecik dah takder mak ayah. Kena survive sendiri, nangis sorang-sorang tak der orang pujuk...sedihnyer. Aku ni sampai sekarang dok harap mak ayah jer....nak makan ikan pun aku suruh mak siap-siap siang ikan banyak-banyak nak bawak balik umah sewa. Thanks Allah for giving such a beautiful experience and I am grateful to have a parent. Omma...appa..saranghaeyo....


ala cian...budak kecik ni nangis terjerit-jerit

No comments: