Wednesday, October 17, 2012

Itaewon & Seoul Central Masjid

Selesai bergambar dengan guard di Gyeongbokgung Palace, kami kemudiannya diarah menaiki bas. Jam menunjukkan 3.00 pm dan perut aku mula berdangdut lapar. Menurut Mr Sam, we are having our lunch at Itaewon, Pakistan food (what???...again???) and then back to our main program which Community Service at Seoul Central Mosque. Di dalam bas,student mula sibuk membalut hamper sebagai cenderahati manakala aku pulak tidur memanjang. Sorry la sebab dalam flight tak cukup tidur.
Tapi aku dapat dengar cerita dari Mr Sam bagaimana Islam masuk ke Korea. Menurut katanya pada tahun 1997 ( around that time la), negara Arab, Dubai memberi peluang pekerjaan di sana untuk membina bangunan so that time ramai la orang Korea bekerja di sana. So bermula lah penyebaran agama di kalangan orang Korea di Dubai yang mana ada yang tertarik dengan budaya Islam di sana dan ada yang tertarik dengan gadis Dubai. Apabila diorang balik ke Korea, mereka pula yang bertanggungjawab menyebarkan agama Islam di Korea. Sekarang boleh nampak ramai juga masyarakat muslim di Korea.
Tak sedar pukul berapa entah kami sudah pun sampai di Itaewon semula. Kali ni kami makan di Restoran Maharaja. Restoran ni terletak ke dalam sedikit dan kami perlu berjalan jauh untuk makan tengahari. This time aku nak pulun makan banyak sikit, tak kisah la makan kari lagi..hu..hu..hu..
Perjalanan ke restoran penuh cabang dan bahang yang perlu dilalui...hik..hik..hik..

Tadaaa....

This is my 1st trip lunch...sebab lepas tu ada 2nd trip pulak...

Selesai jer makan, kami segera bergerak ke masjid kerana waktu dah agak lewat, takut nanti dah masuk waktu asar, susah pulak nak jumpa tok imam masjid. On the way to mosque yang agak jauh dari restoran tadi menyebabkan ada antara kami yang pancit di tengah jalan. Mana taknya jalan nak ke masjid ni macam nak mendaki bukit apa jer....Bila tengok sama jer macam dalam drama Korea, ada jalan berbukit nak naik ke rumah. Oh...Korea...memang lenguh kaki ku dibuatnya.

On our way to mosque tetiba jumpa restoran Siti Sarah, ingatkan orang Malaysia rupanya dari Indonesia
Finally, orang-orang di belakang tu semua nak melawat ke dalam masjid.
Sampai di pintu masjid, dalam keadaan termengah-mengah, kami terus berjumpa dengan Imam masjid dan meyampaikan hamper kepada beliau. Tak lama selepas berjumpa dengan imam, azan asar pun kedengaran dan kami bersembahyang jamak di sini. Bilik wudu' bahagian ladies terletak di belakang masjid dan berhampiran musolah kanak-kanak.  Untuk ke tempat sembahyang wanita, kami kena menaiki tangga di tepi pejabat masjid dan menuju ke tingkat tiga. Sewaktu kami nak memasuki musolah wanita, kami terserempak dengan seorang muslimah Korea yang sangat ramah dan mengalukan kedatangan kami.
Di dalam surau sewaktu sembahyang, dari bahagian atas wanita, aku boleh nampak muslimin bersembahyang yang terdiri dari pelbagai bangsa. Selepas solat jer, berduyun orang Korea memasuki masjid untuk memahami tentang Islam dan yang aku perasan, untuk wanita yang nak melawat masjid, mereka di beri skirt labuh untuk di pakai.
Settle semua program kami, seterusnya kami menurun bukit pula untuk ke next destination.
Kalau turun, suka yer my friend...hehehe...

You may found  police is everywhere in Korea. Safe and sound right.



Oppa handsome yang menegur aku..oppa Itaewon style...uh..uh..uh..

This group of girl wanted to know about Islam and we having our conversation and they look satisfied with the answer. Hopefully.
Unic right. This is gas station seem too small but mostly all the gas station in Korea look like this.
Jam 5.30 pm and jalan sangat sesak. We end up waiting our bus here.
 (to be continue....)



2 comments:

SWK said...

Wow! Love your pictures of your Korea trip!! Looks like you had a good time. Do you visit there often? I go every summer and I love it there.

Unknown said...

This is my first time trip to Korea..and next year we're planning to come again maybe to Jeju Island...wow...looks like you love to travel to korea...