Monday, October 15, 2012

Gyeongbokgung Palace

Dari The National Folk Museum, kami boleh menembusi ke Gyeongbokgung Palace dan tempat menjual tiket pun ada di sediakan di situ. So dari sini memang dah save timing sebab tempatnya bersebelahan je. Alternative lain untuk ke palace ni boleh menaiki subway dan berhenti di Gyeongbokgung station line 3, exit 5, sangat dekat cuma lintas jalan bila nampak Statue of King Sejong. Palace memang terl
etak di tengah bandar Seoul so tak susah pun cari (tempat Princess Hour, Rooftop Prince berlakon). Dibuka setiap hari kecuali hari Selasa. Masuk adalah 3000 won.
Gyeongbokgung (gung beermaksud palace) bermakna Palace Greatly Blessed by Heaven. Bila masuk jer palace ni tetiba rasa sejuk jer angin yang berlalu bak sepoi-sepoi bahasa gitu. Rasa sejuk di dalam palace even outside panas giler.
Senibina palace ni sangat menarik dan unik. Actually aku banyak belajar dari rancangan 2 days 1 night sewaktu mereka memperkenalkan palace yang terdapat di Korea. Aku mula menghayati senibina istana ini dan baru aku terperasan di atas bumbung palace ni ada naga and 7 ekor monyet. So bila aku tanya pada Mr Sam, jawapannya adalah monyet itu sebagai pelindung kejahatan and naga tu pula untuk melindungi maharani. Bila diamati ada bumbung yang tiada naga so bermakna that place is  for the king's room.
See this, dragon and 7 monkeys.

Memang di tengah bandaraya.
Sewaktu kami busy bergambar, tiba-tiba our tour guide Mr Sam ask us, untuk duduk di satu tempat untuk melihat upacara changing guarde. Jam waktu itu menunjukkan pukul 3.30 pm dan cuaca sangat lah terik ketika itu. So kami ditempatkan di kawasan yang teduh dan berhampiran dengan gate utama. Aku pula berdiri berdekatan dengan gong sampai beerdengung telinga aku dibuatnya. Kuat giler bunyi gong tu.
Bunyi gong yang masih bergema-gema di telinga aku sampai sekarang.
Bila saja gong dibunyikan aku pun tercari-cari di manakah guard-guard yang nak ditukar ni. Adakah dihadapan pintu aku yang berdiri sekarang? Tapi bunyi paluan muzik dha kedengaran. Rupa-rupanya di pintu bahagian utara.
Jauh pulak nak merakam so terpaksa zoom kamera sampai habis.

Finally they arriving in front of us.
Lama juga adat istiadat pertukaran guard ni sampai lenguh tangan aku merakam. Guard-guard ni pula memang gigih kat tengah-tengah panas tak bergerak langsung even peluh dah menitis kat muka diorang. Memang solute lah kat diorang.
Ada satu adengan lawak yang mana aku ingatkan changing guard ni dah over so aku pun tak sabar nak ambil gambar dengan pakcik guard ni. Excited la katakan...huhuhu...aku pun ready la berdiri sebelah guard ni with my friend. Suddenly dia berpaling kat aku dengan lembing dia yang tajam, menyebabkab aku terjerit seketika and guard tu pula dengan menonong lalu kat depan aku untuk ke gate hadapan. Siap control macho tak nak gelak tengok kitorang terkebil-kebil di tinggalkan di situ...huhuhu...malunyer...
Satisfy with this picture. Lama menanti nak ambil gambar dengan pokcik guard.

No comments: